Koraalrif, wereld
http://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/ol016798o
http://docplayer.nl/9476133-Het-ontwerpen-van-een-nieuw-duurzaam-bewaaren-verwerkingssysteem-voor-bloembollen.html
Het koraalrif kan gered worden met elektriciteit, elektrische stimulatie.
Geëlectrolyseerd
water, synoniem: ECA-water (electrochemically activated water) toegepast
als nevel in de voedingsindustrie en land- en tuinbouw wordt de afgelopen 5 à
10 jaar steeds meer gebruik gemaakt van geëlectrolyseerd water als
reinigingsmiddel (Aquanox, Aquaox, Bright Spark, Nontox en tal van
andere fabrikaten). Geëlectrolyseerd water wordt geproduceerd door de
electrolyse van water waaraan keukenzout toegevoegd is. Bij de positieve
electrode ontstaat naast zuurstof chloorgas. Dit chloorgas lost op in het water
waarbij onderchlorig zuur (‘bleekwater’) ontstaat dat een ontsmettende werking
heeft. Naast dit onderchlorig zuur ontstaan sterk oxiderende (en
ontsmettende) stoffen zoals zuurstofradicalen, ozon,chloordioxide.
waterstofperoxide en zuurstofradicalen. Er zijn 2 typen electrolyseapparatuur:
één mét een membraan dat de ionen bij de plus- en minpool van elkaar
scheidt en één zonder zo’n membraan (Hofland et al. 2011). Bij het apparaat met
membraan heeft het water bij de pluspool een sterke ontsmettende werking, die
niet alleen voor rekening komt van het onderchlorig zuur, maar ook van de zeer
lage pH (2 à 3), de zeer hoge (negatieve) redoxpotentiaal (-1100 tot -1300 mV)
en de aanwezigheid van zuurstofradicalen enz.. Nadeel van dit water is dat het
zeer corrosief is. Omkeren, dit proces, niet bleken maar revitaliseren.
TEKORT AAN ZUURSTOF WORDT HET GROOTSTE PROBLEEM ?
Het aantal dode zones in de oceanen is verviervoudigd
in de voorbije vijftig jaar. Om een verdere teloorgang te stoppen moet de mens
zowel de klimaatverandering als de bemesting aanpakken.
Het aantal dode zones - plekken waar er geen zuurstof
meer in het water zit - blijft snel stijgen, waarschuwt een nieuwe studie in
het tijdschrift Science. In kustwateren en riviermondingen is die stijging nog
veel hoger: daar is het aantal dode zones vertienvoudigd sinds de jaren
vijftig.
"Zuurstof is fundamenteel voor het leven in de oceanen", zegt hoofdauteur Denise Breitburg, mariene bioloog aan het Smithsonian Environmental Research Center. "De teloorgang van zuurstof in de oceanen is een van de ernstigste effecten van de menselijke activiteit op het ecosysteem van de aarde."
"Zuurstof is fundamenteel voor het leven in de oceanen", zegt hoofdauteur Denise Breitburg, mariene bioloog aan het Smithsonian Environmental Research Center. "De teloorgang van zuurstof in de oceanen is een van de ernstigste effecten van de menselijke activiteit op het ecosysteem van de aarde."
Laag zuurstofgehalte
In de dode zones is het zuurstofgehalte zo laag dat de
meeste zeedieren er niet kunnen overleven. Vissen mijden de plekken en moeten
zich terugtrekken in kleinere habitats.
Maar het probleem is veel groter dan enkel de dode zones, benadrukken de wetenschappers. Ook een veel beperktere afname van het zuurstofgehalte op veel andere plekken kan de groei van zeedieren hinderen, de voortplanting in het gedrang brengen en zelfs tot de dood leiden. Een laag zuurstofgehalte kan ook de vorming van gevaarlijke chemicaliën zoals stikstofoxide aanjagen, een broeikasgas dat tot 300 keer krachtiger is dan CO2.
Maar het probleem is veel groter dan enkel de dode zones, benadrukken de wetenschappers. Ook een veel beperktere afname van het zuurstofgehalte op veel andere plekken kan de groei van zeedieren hinderen, de voortplanting in het gedrang brengen en zelfs tot de dood leiden. Een laag zuurstofgehalte kan ook de vorming van gevaarlijke chemicaliën zoals stikstofoxide aanjagen, een broeikasgas dat tot 300 keer krachtiger is dan CO2.
De mens
Nochtans is de gezondheid van de oceanen van
fundamenteel belang voor de mens. "Ongeveer de helft van alle zuurstof op
aarde komt van de oceaan", zegt Vladimir Ryabinin van de
Intergouvernementele Oceanografische Commissie, die de onderzoeksgroep
aanstuurt.
Bovendien zijn de oceanen economisch van levensbelang, vooral voor ontwikkelingslanden. Kleine vissers zijn niet in staat te verhuizen als een dode zone hun vissen verdrijft. Ook het toerisme krijgt harde klappen als koraalriffen verdwijnen.
Bovendien zijn de oceanen economisch van levensbelang, vooral voor ontwikkelingslanden. Kleine vissers zijn niet in staat te verhuizen als een dode zone hun vissen verdrijft. Ook het toerisme krijgt harde klappen als koraalriffen verdwijnen.
Klimaatverandering
"Het is ook een enorm verlies voor alle diensten
die afhankelijk zijn van recreatie en toerisme: van hotels en restaurants tot
taxichauffeurs", zegt Lisa Levin, mariene bioloog aan de Universiteit van
California, San Diego. "Een ongezond ecosysteem in de oceaan kan
verstrekkende gevolgen hebben."
De klimaatverandering is de belangrijkste schuldige voor de groei van het aantal dode zones in de open oceaan, omdat warmer water minder zuurstof kan vasthouden. In kustwateren en riviermondingen is vooral vervuiling de belangrijkste motor. Een teveel aan voedingsstoffen leidt tot de bloei van algen, die zuurstof aan het water onttrekken als ze afsterven.
De klimaatverandering is de belangrijkste schuldige voor de groei van het aantal dode zones in de open oceaan, omdat warmer water minder zuurstof kan vasthouden. In kustwateren en riviermondingen is vooral vervuiling de belangrijkste motor. Een teveel aan voedingsstoffen leidt tot de bloei van algen, die zuurstof aan het water onttrekken als ze afsterven.
Drie fronten
Om het probleem aan te pakken is volgens de wetenschappers
een strijd op drie fronten nodig. Ten eerste moeten de oorzaken aangepakt
worden: vervuiling en klimaatverandering. Dat is niet makkelijk, maar
inspanningen komen zowel mens als milieu op meerdere manieren ten goede. Een
betere waterzuivering heeft bijvoorbeeld ook voordelen voor de volksgezondheid.
En inspanningen tegen de klimaatverandering gaan bijvoorbeeld gepaard met
schonere lucht.
Daarnaast moeten er beschermingsmaatregelen komen voor het meest kwetsbare zeeleven en de vissers die ervan afhankelijk zijn. De wetenschappers pleiten bijvoorbeeld voor beschermde zones waar de visbestanden zich kunnen herstellen, of voor de keuze van vissoorten die het beter doen bij lage zuurstofgehaltes.
Daarnaast moeten er beschermingsmaatregelen komen voor het meest kwetsbare zeeleven en de vissers die ervan afhankelijk zijn. De wetenschappers pleiten bijvoorbeeld voor beschermde zones waar de visbestanden zich kunnen herstellen, of voor de keuze van vissoorten die het beter doen bij lage zuurstofgehaltes.
Meer onderzoek
Ten derde moet er
meer onderzoek komen naar het ontstaan van de zones. Wetenschappers kunnen goed
inschatten hoeveel zuurstof de oceanen in de toekomst zullen verliezen, maar
nog niet goed voorspellen waar de probleemgebieden precies zullen ontstaan.
Goede monitoring, met name in ontwikkelingslanden, kan veel problemen
vermijden.
"Dit is een probleem dat we kunnen oplossen", zegt Breitburg. "De klimaatverandering stoppen vergt een wereldwijde inspanning, maar ook lokale acties kunnen de teloorgang stoppen."
Ze verwijst naar de Chesapeake Bay in de VS, waar de vervuiling met stikstof een kwart is gedaald dankzij betere waterzuivering, andere landbouwtechnieken en strengere wetgeving.
"Dit is een probleem dat we kunnen oplossen", zegt Breitburg. "De klimaatverandering stoppen vergt een wereldwijde inspanning, maar ook lokale acties kunnen de teloorgang stoppen."
Ze verwijst naar de Chesapeake Bay in de VS, waar de vervuiling met stikstof een kwart is gedaald dankzij betere waterzuivering, andere landbouwtechnieken en strengere wetgeving.
Rubriekje vreemde foto's, de ogen:
linker oog andere geest te zien in lens dan in rechter oog hieronder (minder zichtbaar dan op iphone) |
rechter oog als je inzoomt andere geest te zien (helaas op mijn iphone beter zichtbaar) |
In deze foto is in elk oog bij inzoomen een andere geest te zien, kan door lichtinval komen. |
Er staat op een "oude" UN foto rechts een modern busje, dat daar niet hoort, het past daar niet. |
Verwijderde foto door ?? google internet ?? .. Geen lichtblauwe UN helmen, gedateerd materiaal en rechts opeens die moderne bus die daar niet past. |