En als bontenbal uiterlijk zegt dat de wet tegen hulp aan medemensen er niet mag komen maar die wet komt er wel door een meerderheid van die smerige stupide krrrrengen van pvvd nsbbbc fvd jaha(at)21, dan moet en zal gods gezagstrouwe gemeente lijke cda wel die wet naleven .. en daarmee is dat cda ranzig gevaar lijk liegend huichelend pvvd ss 15c mammon gleuvig gelovig nsb nazi zwart- en bruinhemden fout .. All those lives betrayed on such a winter’s day
Op Dolores Llinares Cervera zou ik ook zo verlove kunnen worden, het nu zijn, tijdens haar les ook weer 5 minuten een elektro magnetisch veld om me heen .. The advantages and disadvantages van een ruim hart ? .. Ai google blogger of ik schreef twee keer disadvsstages of the heart .. these are the pro’s and cons of livingk and lovingk
Ministerie van OCW
Den Haag, 4 oktober 2025
Betreft: sollicitatie naar de functie van een goed gemutste directrice onderwijs
Geachte leden van de selectiecommissie,
Met grote betrokkenheid bij onderwijs, cultuur en maatschappelijke ontwikkeling solliciteer ik naar de functie van directeur OPO bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het onderwijs vormt het fundament van een open en vaardige samenleving, en juist nu is er behoefte aan samenwerking, vernieuwing en vertrouwen – waarden die ik in mijn werk bij de rijksoverheid altijd heb nagestreefd.
In mijn loopbaan bij diverse ministeries, uitvoeringsorganisaties en toezichthouders heb ik geleerd hoe beleid, uitvoering en praktijk elkaar kunnen versterken. Daarbij heb ik oog voor draagvlak, uitvoerbaarheid en menselijke maat. De uitdaging van goed onderwijs en mensen (geen personeel, gelijkwaardige mensen), kansengelijkheid en een veilige digitale infrastructuur vraagt om een integrale aanpak waarin strategisch beleid en praktische uitvoering elkaar voortdurend voeden. Dat sluit aan bij mijn manier van werken: analytisch, verbindend en met gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en lef om een andere weg te kiezen en tegen te spreken waar nodig.
Wat mij aanspreekt in OPO is dat de directie niet alleen regels maakt, maar samen met scholen, gemeenten, leraren en ouders werkt aan een gezonde onderwijscultuur. Vanuit mijn achtergrond als jurist en beleidsadviseur wil ik bijdragen aan beleid dat rust geeft in het onderwijsveld en ruimte schept voor ontwikkeling, creativiteit en vertrouwen. Daarbij bouw ik graag voort op wat OCW de afgelopen jaren heeft bereikt: structurele aandacht voor leraren, inclusie, burgerschap en een veilige leeromgeving.
Met een leven lang belangstelling voor kunst, geschiedenis en leren voel ik me thuis in de cultuur van reflectie en verdieping die OCW kenmerkt. Ik zie uit naar een gesprek over hoe ik, met mijn ervaring in samenwerking, leidinggeven en beleidsontwikkeling, kan bijdragen aan een inspirerend en toekomstgericht primair onderwijs. Ik licht mijn motivatie en visie graag verder toe in een gesprek.
Met vriendelijke groet,
Narcislaan 263 – 2555 LN Den Haag
06 – 29 67 42 03
menno.vanveenendaal@hotmail.com Mr. M.C. (Menno) van Veenendaal
Bijlage: curriculum vitae en visiedocument over werkzaamheden als directeur
1. Uitgangspunt
Onderwijs is de motor van vooruitgang. De komende jaren staan in het teken van drie centrale thema’s: versterking van het onderwijs en de daarbinnen werkzame mensen, kansengelijkheid en een veilige digitale en maatschappelijke omgeving voor leren. Mijn visie en ervaring is dat duurzame verbetering begint bij samenwerking en vertrouwen: tussen overheid, scholen, docenten, leerlingen en ouders.
2. Doelen voor het eerste jaar
- Verbinding versterken tussen beleid en praktijk: structureel overleg met scholen en gemeenten over uitvoerbaarheid van maatregelen.
- Continuïteit in personeelsbeleid: samen met partners werken aan behoud, professionalisering en waardering van leraren.
- Cultuur van reflectie en vertrouwen bevorderen binnen de directie, met aandacht voor open communicatie en gedeeld leiderschap.
- Onderwijskwaliteit borgen door ruimte te geven aan vakmanschap, onderzoek en experimenten in het primair onderwijs.
3. Werkwijze
- Luisteren en leren van het veld, niet vanuit regels maar vanuit relaties.
- Inzetten op duidelijke, haalbare strategieën met draagvlak in de praktijk.
- Resultaten zichtbaar maken: beleid dat merkbaar is in de klas en betekenis heeft voor leerlingen en docenten.
- Cultuur van openheid en collegiale samenwerking binnen OCW en het onderwijs versterken.
4. Langetermijnrichting
Het fundament van goed onderwijs ligt in vertrouwen en menselijkheid. Door beleid eenvoudiger, voorspelbaarder en rechtvaardiger te maken, kan de overheid laten zien dat zij niet alleen stuurt en zich laat sturen door de beste voorbeelden, maar ook daarbij ondersteunt. Mijn ambitie is dat OPO een voorbeeld wordt van een directie die de samenleving begrijpt en helpt vooruit te komen.
5. Slotgedachte
Onderwijs, kunst en cultuur raken aan wie we zijn als samenleving. De mooiste verandering begint bij onszelf: door nieuwsgierig, reflectief en mensgericht te werken. Vanuit die overtuiging wil ik mijn kennis en ervaring inzetten om samen met OCW en het onderwijsveld te bouwen aan een slim, vaardig, creatief, vrij, gelijkwaardig, sociaal solidair Nederland.
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap werkt elke dag aan een slim, vaardig en creatief Nederland. De basis voor het ontwikkelen van talent wordt in het funderend onderwijs gelegd. De directies Onderwijspersoneel en Primair Onderwijs (OPO), Onderwijsprestaties en Voortgezet Onderwijs (OVO), Kansengelijkheid en Onderwijsondersteuning (KO) en de programmadirectie Maatschappelijke diensttijd (MDT) creëren hier de randvoorwaarden voor.
Als directeur OPO geef je leiding aan de ontwikkeling en uitvoering van strategisch beleid voor voldoende en goed onderwijspersoneel, een veilige en werkzame digitale infrastructuur, burgerschap, onderwijs in Caribisch Nederland, onderwijs voor nieuwkomers en de jongste kinderen in het primair onderwijs. Je draagt een verantwoordelijkheid voor een doelmatige en effectieve besteding van de investeringen in deze onderwerpen. Samen met een managementteam van 5 personen en 122 medewerkers werk je aan een langetermijnvisie en verbind je medewerkers, partners en het onderwijsveld van leerlingen en ouders tot aan bestuurders en docenten.
Dit betekent dat je regelmatig overlegt met de collega’s uit het Directoraat-Generaal Funderend Onderwijs over actuele onderwijsontwikkelingen. Met hen werk je aan een gezamenlijke strategie en aanpak. Dit doe je ook door goed naar de praktijk van het onderwijs te kijken. Je organiseert de dialoog met partners zoals schoolbesturen, lerarenorganisaties en gemeenten om knelpunten in de praktijk te bespreken en oplossingen te ontwikkelen. Je houdt daarbij leerlingen en ouders als uitgangspunt. Daarnaast vertegenwoordig je het ministerie in landelijke overleggen.
Met jouw ervaring in een politiek-dynamische omgeving geef je niet alleen richting aan de dagelijkse uitvoering, maar zorg je er ook voor dat de lange-termijndoelstellingen, zoals het versterken van de onderwijskwaliteit en het waarborgen van voldoende onderwijspersoneel, helder blijven voor medewerkers, partners en het onderwijsveld. Je verbindt daarbij de beleidsambities met de praktische uitdagingen, zodat strategie, toezicht en uitvoering hand in hand gaan.
Samen met je collega-directeuren draag je zorg voor de cultuur en het personeelsbeleid van het DG Funderend Onderwijs. Je bent verantwoordelijk voor het borgen van de kernwaarden ‘focus’, ‘deskundigheid’, ‘verbinding’ en ‘reflectie’ in dagelijkse besluitvorming. Je strategisch personeelsbeleid sluit hierop aan. Je zorgt voor een fijne en veilige werkomgeving. Juist in een tijd waarin er een personele taakstelling is, houd je de brede opgaven in het oog.
Ben je die leidinggevende die koers weet te bepalen en flexibel is, die kan luisteren en kan besluiten en die goed gemutst is, dan zijn we op zoek naar jou.
Deze functie vraagt om zichtbaar publiek leiderschap. Als publiek leider stuur je op het realiseren van de maatschappelijke opgaven. Volgens de rijksbrede visie op publiek leiderschap heb je daarbij drie rollen: maatschappelijk partner, politiek adviseur en manager in je eigen organisatie. En je staat altijd voor de drie kernwaarden: gedeeld leiderschap, responsiviteit en morele motivatie.
Je draagt bij aan een wendbare overheid, wat betekent dat de opgave kan worden aangepast of dat er organisatieveranderingen kunnen plaatsvinden. Er wordt van je verwacht dat je hier flexibel mee om kunt gaan en je medewerkers hierin mee kunt nemen.
Als leidinggevende heb je een cruciale rol in het waarborgen van sociale veiligheid, diversiteit en inclusie, een prettige werksfeer en een vitaal, goed functionerend team. Je laat zelf het goede voorbeeld zien, je bevordert een open en veilige gesprekscultuur, en (meldingen van) ongewenst gedrag pak je adequaat aan.
Wil je weten of publiek leiderschap bij je past? Kijk dan hier.
Publieke leiders binnen de Rijksoverheid (vanaf salarisschaal 15) vormen met elkaar de Algemene Bestuursdienst (ABD). Zij ontmoeten elkaar voor uitwisseling van kennis en ervaring, en voor de permanente persoonlijke ontwikkeling die voorwaarde is voor duurzame inzetbaarheid.












